Konferencja IDMiKS UJ

Wiedza
Komunikacja
Działanie

17-18.10.2024 KRAKÓW

Sesja 3.

DYSKURS PUBLICZNY

AKTORZY - PLATFORMY - ODDZIAŁYWANIE

Rosnąca rola algorytmizacji determinuje przemiany aktywności społecznej ludzi, sfer publicznych i funkcjonowania współczesnych demokracji. Dyskurs publiczny kształtowany jest w przenikających się przestrzeniach on-line i off-line, uczestniczą w nim partnerzy ze świata ludzi i botów, używający coraz bardziej zaawansowanych narzędzi komunikowania. W tej sesji proponujemy dyskusję nad praktykami i kompetencjami medialnymi aktorów obywatelskich, społecznych i politycznych, którzy działają w środowisku multimodalnej i wielokanałowej komunikacji politycznej oraz rozproszonej publiczności i opinii publicznej. W szczególności pragniemy podjąć temat praktyk medialnych i kompetencji obywateli, którzy mniej lub bardziej aktywnie uczestniczą w życiu i dyskursie publicznym. Do prezentacji wyników badań i rozważań naukowych zapraszamy wszystkich, których zainteresowania badawcze dotyczą szeroko pojętych procesów komunikacji politycznej, w tym komunikacji obywatelskiej we współczesnym, zdigitalizowanym świecie.

Program szczegółowy

3. DYSKURS PUBLICZNY

AKTORZY - PLATFORMY - ODDZIAŁYWANIE

czwartek, 17.10, 12:00 , SALA 1.119

Prowadzenie: dr hab. prof. ucz. Tomasz Gackowski, UW
Współprowadzenie: dr Agnieszka Całek, UJ

Memy, emoji, kontrowersje - cechy współczesnej komunikacji?

Wystąpienia:

  • Na przykładzie emoji. Wyzwania i pytania analizy semiologicznej mediów społecznościowych

    dr hab. prof. ucz. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Uniwersytet Jagielloński

  • Mem jako pierwotne źródło informacji o wydarzeniu

    prezentacja badań wstępnych

    dr Jarosław Kinal, Uniwersytet Rzeszowski

  • Transformacja źródeł informacji w polskojęzycznych serwisach plotkarskich

    dr Karolina Burno-Kaliszuk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

  • Medialne zaangażowanie na przykładzie polskich widzów programów bikini reality

    mgr Aleksandra Konieczna, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


czwartek, 17.10, 12:00 , SALA 1.121

Prowadzenie: dr hab. prof. ucz. Maria Nowina Konopka, UJ
Współprowadzenie: mgr Joanna Najbor, UJ

Nowe narzędzia, nowe nawyki, nowe kompetencje. Współczesne konsumowanie mediów

Wystąpienia:

  • Kompetencje cyfrowe 4.0. pokolenia Alpha: ujęcie funkcjonalno-relacyjne i kognitywno rozwojowe

    Obszary strategiczne i newralgiczne w odniesieniu do celów współczesnej edukacji medialnej

    prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

  • Wieloekranowość i przeglądanie telefonu: Polskie nawyki cyfrowe w świetle badań empirycznych

    dr hab. prof. ucz. Magdalena Hodalska, Uniwersytet Jagielloński

  • Technologia w służbie produktywności: algorytmy, self tracking i współczesna kultura wydajności

    dr Patrycja Rozbicka, Uniwersytet Wrocławski

  • Cyfrowe nawyki reprezentantów pokolenia Z w Polsce i w Chinach

    dr Łukasz Buksa, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    oraz mgr Yan Miao, Uniwersytet Jagielloński


czwartek, 17.10, 14:30 , SALA 1.118

Prowadzenie: dr hab. prof. ucz. Weronika Świerczyńska-Głownia, UJ
Współprowadzenie: mgr Monika Szafrańska, UJ

Ulubieńcy srebrnego ekranu – stacje, formaty, goście i emocje

Wystąpienia:

  • 6 lat "Wielkiej Trójki" na polskim rynku telewizyjnym

    dr hab. prof. ucz. Szymon Ossowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    oraz dr hab. prof. ucz. Marcin Piechocki, UAM; dr Jacek Wyszyński, UAM

  • Zjawisko telewizji repetycji ("reruns television") na przykładzie produkcji i dystrybucji lokalnych adaptacji globalnych formatów

    dr Monika Wawer, Uniwersytet Jagielloński

  • Zdrajca, oszust i tchórz

    Liderzy dwóch największych partii politycznych w telewizyjnych serwisach informacyjnych w czasie kampanii wyborczej 2023 roku

    dr hab. Joanna Szylko-Kwas, Uniwersytet Warszawski

  • Telewizja jako medium na burzliwe czasy?

    Status tradycyjnej telewizji w Polsce w czasach algorytmizacji, platformizacji i rozwoju sztucznej inteligencji

    dr Bogumiła Mateja-Jaworska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  • Eksperci i zwykli ludzie. Kto wzmacniał narrację „Wiadomości” TVP w latach 2016-2023?

    dr Wojciech Maguś, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie


czwartek, 17.10, 16:30 , SALA 1.119

Prowadzenie: dr hab. prof. ucz. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, UJ
Współprowadzenie: mgr Aleksandra Skrzypiec, UJ

Zmediatyzowana rodzina, polityka i kultura

Wystąpienia:

  • "Komunizm? Nie kojarzę." Media jako źródło wiedzy przedstawicieli pokolenia Z do poprzedniego ustroju w krajach byłego bloku socjalistycznego

    dr Jakub Jakubowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    oraz dr Jarosław Kardaś, UAM; dr Marcin Łukaszewski, UAM; dr Maciej Skrzypek, UAM; mgr Oliwia Szeląg, UAM

  • Barbieheimer – obraz popkulturowego zjawiska w polskich portalach internetowych

    dr Łukasz Wielgosz, Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Tradwife - nostalgia za czasami, których nie było. Analiza trendu w social mediach

    mgr Zofia Nauka, Uniwersytet Wrocławski

  • „Orientuj się!” - sposób na zdobycie uwagi pokolenia Z w sprawach społecznie ważnych

    Rola edutainment w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

    dr Emilia Kotnis-Górka, Uniwersytet Jagielloński


czwartek, 17.10, 16:30 , SALA 1.121

Prowadzenie: dr hab. prof. ucz. Jakub Nowak, UMCS
Współprowadzenie: mgr Wojciech Skucha, UJ

Media i ich przekaz – polskie i światowe konteksty

Wystąpienia:

  • Mediocentryczność wojny Rosji z Ukrainą w percepcji opinii publicznej w Polsce

    prof. dr hab. Teresa Sasińska-Klas, Uniwersytet Jagielloński

  • Radio w USA jako platforma dyskursu publicznego. Rozważania nie tylko o kampanii prezydenckiej

    dr hab. Mirosława Wielopolska-Szymura, Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Media publiczne w Polsce: o pytaniach, których (prawie) nikt nie zadaje

    dr hab. prof. ucz. Rafał Klepka, Uniwersytet Jagielloński

  • Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku w świetle koncepcji ram medialnych

    dr Małgorzata Winiarska-Brodowska, Uniwersytet Jagielloński

  • Obraz Chin w publicystyce polskich tygodników opinii 2020-2023

    dr Paweł Płaneta, Uniwersytet Jagielloński


Patronat honorowy

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego

JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. Piotr Jedynak


Prezydent Miasta Krakowa
Aleksander Miszalski


Patronat naukowy

PTKS

Partnerzy medialni

Partnerzy wydawniczy

Wydawnictwo TOC

Nowe technologie dla nauk społecznych

Kontakt

Sekretarz konferencji

Anna Orchel

tel. +48 12 664 55 33
pon-pt 8:00-15:00

sprawy finansowe

Anna Harnik

tel. +48 12 664 55 29
pon-pt 7:30-15:30

EMAIL

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.